Camp de treball d’arqueologia a Son Serra de Marina (Mallorca)

Per Marc Dalmau

Vam arribar el dia 4 de febrer a Palma de Mallorca. El viatge havia estat llarg, va començar el dia anterior. De casa vaig anar a Tarragona on vaig passar la nit en un alberg. Al dia següent al matí vaig agafar un autobús a l’aeroport del Prat de Barcelona i d’aquí amb un avió cap a l’aeroport de Palma. Amb autobús vaig arribar a Palma on ens vam reunir amb altres persones voluntàries. Vam acordar trobar-nos a Muro cap a on ens vam desplaçar amb tren i amb cotxe.

Un cop reunit tot el grup amb persones vingudes del centre d’Europa, ens vam desplaçar a les escoles de la població. Ens van donar les primeres indicacions sobre l’allotjament, la manutenció, l’excavació i les activitats que faríem. Dormíem en una sala molt ampla, noies i nois tots junts, amb matalassos sobre el terra. Hi havia calefacció instal·lada i l’àrea estava ben calefactada.

El dia 5 de febrer es va començar a treballar al jaciment de Son Serra. Devíem ser unes 20 persones entre voluntaris del SCI, la direcció de l’excavació i els voluntaris locals. Es va anar traient la vegetació de la superfície i desbrossant la zona. Es van utilitzar falçs i estisores de podar per tallar les plantes més llenyoses. A la zona hi havia dos estructures rectangulars amb forma de talaiot (A i B)
El temps no ha aguantat i el dia 6 de febrer la TV va amenaçar en pluges. No obstant, la gent es va desplaçar al jaciment i es va començar a delimitar el mur d’una de les fortificacions. Eren pedres de mitjanes i grans dimensions. Una de les formes que tenen de comptar la quantitat de material que es va extraient es situant una pedra cada vegada que es treu una senalla de pedra o de terra en dos munts diferents. És un sistema que funciona molt bé que segurament es remunta quan els pastors no sabien comptar i volien saber si havien perdut algun cap de bestiar. O per tenir consciència del temps que s’ha estat treballant.

blank

Per la tarda hem visitat l’Arxiu Municipal de Muro. Tenen documentació molt important i ens han ensenyat algunes actes municipals, llibres molt antics de la Corona d’Aragó del segle XIV, capbreus, llibres de comptabilitat, cadastres i alguns mapes.

El dimecres 7 i el dijous 8 es va començar a treballar a una tercera zona on es documenta una estructura en forma de cabana ovalada. L’objectiu era delimitar la zona per poder dibuixar i fer la topografia de les pedres dels murs. El dijous va venir la premsa i va fer un reportatge, apareixent la noticia a diferents mitjans escrits (Última Hora i Diari de Mallorca), televisió (IB3) i a alguns mitjans digitals. El divendres 9 no vam anar a excavar a causa de la pluja. Vam visitar la Biblioteca on se’ns va fer la presentació d’un llibre sobre l’arqueologia de l’illa des de la Prehistòria fins a la fi de l’Antiguitat. Després vam visitar el Museu de Muro, una antiga casa pairal amb molts objectes antics sobre la casa, la farmàcia i les activitats econòmiques que es feien al camp.

El dissabte 10 estava planejat fer un taller de fona al jaciment però a causa del temps es va suspendre. Es va anar a Pol·lèntia cap a mig matí però el jaciment estava tancat a causa de la pluja. Es va pujar a un mirador on es veien els penya-segats. Feia molt de vent, la sensació era molt bèstia. Després ens van deixar a Alcúdia, on vam pujar fins a l’ermita de la Victòria a través d’una escalinata llarguíssima. També vam passejar per les muralles de Pol·lèntia.

Pel que fa a la gastronomia recordo els berenars al Restaurant de Muro: glans, figues seques, cansaladeta i botifarra fregida. El diumenge 11 es va aprofitar per fer una excursió caminant pel poble i pel món rural més proper. Es va visitar el mercat setmanal i al migdia es va anar a dinar a la Fonda on es va menjar el primer dia. El menjar era boníssim. Destacar una sopa d’anguila amb bolets i ànec molt bona, els peus de porc i el cabrit rostit.

La segona setmana va començar amb bon clima i no va perjudicar el progrés natural de l’excavació. Durant aquesta setmana es va anar aclarint l’interior dels talaiots traient les pedres petites i de mitjanes dimensions amb les mans. També es van anar aixecant els grans blocs amb una grua hidràulica instal·lada en un camió. Durant aquests dies es van anar formant dos grups de treball: un de restauradors i un d’arqueòlegs. El grup de restauradors basaven el seu esforç en reconstruir la muralla de tramuntana del talaiot B, mentre que el grup d’arqueòlegs van començar a excavar el costat de migdia del talaiot A.

Un dia ens van portar a visitar l’Església Parroquial de Muro i el Convent de Santa Anna. Va ser una visita molt agradable. L’Església Parroquial de Muro és una església que conté moltes obres d’art i relíquies. Només entrar-hi un nota la sensació d’estar a un lloc sagrat i molt màgic. També es van realitzar visites als pobles d’Inca, al santuari de Lluc, un lloc que es remunta al segle XIII, i a la platja de Picafort. També ens van fer demostracions del Ball del bot, el ball típic de Mallorca. És com una sardana però els dansaries tenen un major grau de complicitat i complexitat. L’última dia ens van fer una demostració de tir de fona, van venir moltes visites i es va fer un vermut amb coca de recapte i begudes.

Saber escoltar, mirar, interpretar i tenir suficient empatia per reconèixer les emocions i les passions que mouen les persones, està moltes vegades per sobre de la frontera cultural o lingüística. Aquestes afinitats i aquests lligams són molt més forts. El meu consell és no tornar a casa amb l’ànima buida sinó plena d’experiències. Explicar al veïnat, a la família, a les amistats i a la societat les experiències d’aquest voluntariat és la clau perquè la cascada cultural pugui passar de la societat d’origen a la de destí.

L’últim dia vaig anar amb un dels voluntaris a Palma i vam passar la nit a l’Hostal Atlanta. I si l’Atlàntida i els seus habitants haguessin existit? Vaig pensar. I si no hagués estat una invenció dels antics? I si Mallorca… Vaig agafar l’avió i vaig tornar cap a Barcelona.