Camp de treball d’arqueologia a Son Servera (Mallorca)

Per Marc Dalmau

El treball de voluntariat que he fet ha estat a Mallorca, en un camp sobre arqueologia situat a la població de Son Servera, a l’est de l’illa. Hem estat vivint en una casa de religiosos cedida perquè la pogués ocupar aquest grup de voluntaris internacionals. El grup era format per vuit estudiants procedents d’Holanda, Polònia, Ucraïna, Rússia, França, Itàlia i Catalunya. M’agradaria començar amb unes paraules recollides al museu de Deià dedicades a William Walldren i Mark Van Strydonck, pioners de l’arqueologia de l’illa. El text diu així: Viatgers del temps que marxen per seguir explorant el passat. Forts i intemporals com les pedres dels talaiots que els hi van servir de castells i els van convertir en reis.

blank

El lloc on vivíem era una antiga casa de religiosos formada per una planta baixa i dues plantes, amb un pati de tarongers convertit amb un bonic hort per l’escola local. Es podien escollir habitacions amb lliteres compartides o habitacions individuals. La casa disposava de rentadora i de cuina. Fèiem dos esmorzars: un al començar la jornada a casa i un a mig matí al jaciment. Els àpats de dinar i de sopar els fèiem en un restaurant local. Segons el meu punt de vista i experiència personal, un dels millors restaurants on he menjat com a voluntari.

Les tasques que hem realitzat han consistit en el desherbatge de plantes adventícies dels jaciments de mestre Ramon i del turó de Son Olivar, amb la finalitat de deixar-los visitables per l’estació estival. Aquests jaciments corresponen a assentaments en turons dels períodes de l’Edat del Ferro i del període taliòtic de l’illa. Amb la neteja de les capes vegetals superficials, han quedat llestos per ser excavats pels estudiants d’arqueologia que arribin a Mallorca durant els mesos d’estiu. També hem realitzat una tímida intervenció arqueològica excavant part d’un corredor del jaciment del mestre Ramon. Tot el material d’aquest corredor va ser garbellat. Destacar l’aparició d’un petit fragment de ceràmica brunyida amb decoració a la vora.

A les tardes fèiem feines de laboratori consistents a netejar i siglar el material arqueològic que havien aparegut en excavacions anteriors i durant aquest any. Aquest material consistia en peces de ceràmica, carbonets o petits fragments ossis que aportaran informació i dades que els arqueòlegs podran interpretar. Una de les tardes la vam aprofitar per visitar el poblat naviforme de Na Talet, el jaciment de l’Hospitalet Vell i el talaiot quadrat. També vam visitar la població de Son Servera, una de les seves cases més antigues i vam poder estar en un dels molts molins de vent que esquitxen l’illa i que s’utilitzaven antigament per moldre farina.

També vam participar a la presentació d’un llibre a la biblioteca local per part d’un dels arqueòlegs que dirigien l’excavació, sobre la prehistòria de Mallorca i Menorca. Aquest llibre comença amb el descobriment de la cabra autòctona coneguda com a Myotragus Balearicus i arriba fins a l’època romana de Cecili Metel.

El cap de setmana el vam passar al nord de l’illa, en una finca a Son Maixella, autèntica masia mallorquina, on el viatger pot descobrir l’essència de la vida tradicional a l’illa. Aquí vam poder provar el pa de figues, les sopes mallorquines o el licor de garrofa. Des d’aquí vam visitar el santuari de Valldemosa on vam visitar la cartoixa on va passar una temporada el compositor Chopin o l’escriptora George Sand. El dia següent vam estar al jaciment de Son Matge, al poble de Deià on va viure l’escriptor Robert Graves, i on sembla que va escriure la seva novel·la “Jo, Claudi”. A Deià també vam visitar el museu arqueòlogic local on s’acumulen ceràmiques, elements metàl·lics, objectes de pedra o d’os, reproduccions i maquetes sobre el passat prehistòric de Mallorca. Vam dinar al Port de Sóller i per la tarda vam visitar el santuari de Santa Maria de Lluc i la seva verge moreneta. El diumenge al matí, dia de Sant Jordi, vam anar a la Cala de Valldemosa per gaudir dels primers rajos de sol, i a la tarda vam comprar llibres a Valldemosa.

Tot això amb la companyia de voluntaris de diferents parts del món, en diferents períodes de la seva vida i amb diferents punts de vista i actituds, però amb l’arqueologia i el voluntariat com a elements en comú. En aquelles excavacions on la feina és més dura i els resultats són més pobres, la situació es compensa amb una gran cohesió del grup. En canvi, en aquelles excavacions on els testimonis del passat són més importants, la cohesió es disgrega a causa dels interessos i la conquesta individual de les metes científiques.

En resum, vam passar quinze dies centrats en el voluntariat en un jaciment arqueològic, amb la finalitat de preparar-lo per les visites i la seva excavació durant el període estival. En ple període primaveral i sense les massificacions provocades per l’arribada de turistes durant l’estiu. A nivell personal, la intensitat de l’estada va ser superior a l’esperada, i potser esperava intercalar petits períodes de descans per poder reposar i pensar. Moments de platja, partides de cartes, un tomb pel mercat setmanal de fruites i verdures, la posta de sol des d’un mirador de la Serra de Tramuntana o la visita de la ciutat de Palma són altres dels molts atractius que vam tenir durant aquest camp de voluntariat. En tot moment vam estar acompanyats pels guies locals i els seus comentaris sobre la història, l’arqueologia i la geografia de l’illa.